Uppdaterad 2007-07-03
För första gången sedan 1964 skall en båt byggas på Härön - en fullskalig Dories.
Båten byggs i Arne Kristenssons sjöbod av Christer Mattiasson.
Förhoppningsvis finns ytterligare hjälpande händer.
Evert Olssons dories skall stå modell för bygget.
Originalet är byggt av Hilmer i Änga strax före kriget, nämligen till Lennart Svenssons 17:årsdag 3:je februari 1940.
Projetet kommer att pågå under våren 2007 och vi kommer att kunna följa det i text och bild här på Häröns hemsida.
Bilder och text fylls på efter hand.
Evert Olssons doris skall stå modell för Arnes och Christers nybygget. Hämtas av färjan.
Doriesen lyfts in i Arne Kristenssons sjöbod.
Christer tillverkar bockar för bygget och kanske grubblar över projektplanen?
Bilden visar hur virket till borden, som blir tre stycken, såg ut när de anlänt till sjöboden.
De hade då legat på tork ett tag, sågats och hyvlats innan de fraktats till Härön
Biderna visar hur ämnet till stäven såg ut, innan den började sättas på plats.
Stäven byggs i ek och har bearbetats innan den forslades hem till ön
Bilden visar hur Christer har börjat göra iordning arbetsplatsen, genom
att se till att bockar står i våg, riktplanka ligger helt i våg,
och på bilden håller han på att mäta så att stäven hamnar i våg på byggställningen.
Det är viktigt att utgångsläget blir rätt, så att han senare kan utgå från
mätningar, och då veta att allt var i våg från start.
Christer arbetar med stämjärn för att få rätt djup och vinkel i stäven, på det ställe där borden skall sättas på plats
De två understa borden, på styrbord resp babordssidan på plats mot stäven
Mallen midskepps sätts på plats av Arne & Christer.
Mittborden fästs på plats med tvingar
Understa bordet fastsatt i stäven med skruv
Momentet med att fästa understa bordet på rätt sätt är det mest kritiska för
hur formen på båten slutligen blir.
Vinkeln är mycket viktig att den blir rätt.
Risk annars att båten inte får den form och det spring den skall ha.
Nu har det gått några veckar till. Här en närbild på akterspegeln i ek. Akterspegeln kallas för "raagan" på Tjôrbu
Närbild på hur akterspegeln limmats ihop för att bli riktigt stark
Doriesen växer fram. De två understa borden, även kallat för "gångarne" är på plats både i för och akter.
Bilden visar hur borrhål görs för att kunna slå i kopparnitar i klinkers
Närbild på klinkers på insidan.
Sista plankorna sågade till rättvinkel, så att de kan sättas på plats som de översta borden
Översta bordet, "gången", på styrbords sida har blivit fastsatt i stäven
De översta "gångarna", borden, på plats både i stäven och emot akterspegeln.
Mittersta och översta bordet har nitats ihop med kopparklinkers.
Närbild på fören
Närbild på aktern.
Nu är det 1 april 2007 - Doriesen vänd
Styrbords "rem" passas vid fören.
En 'rem' är en extra förstärkning som läggs längs med nedersta bordet för att förstärka, ge stadga och att spika fast bottenbrädorna i.
Tvingar håller remmen på plats.
Arne är mothåll när Christer klinkar med kopparniten
"Remmarna" har nu hyvlats jämt ihop med understa borden / gångarna. (det är 9 april 2007)
Bottenbrädorna sätts ifrån mitten, midskepps, och sedan akteröver resp. föröver.
Avståndet mellan bottenbrädorna är en spikbredd för att träet skall kunna svälla när båten kommer i sjön.
Botten klar
Doriesen klar att vändas tillbaks
Remmarna och bottenbrädorna på plats
Spanten längst akter och bottenstocken akterut är grovt sågade
Spant och bottenstock byggs i ek
De fyra främre spanten är anpassade och fastskruvade
"Räfsing" - längsgående stöd för att lägga tofter på, kommit på plats. Tofter satts i.
Babords "essing" ( eller reling) har fästs på plats. "Essingen" består av tre böjlimmade längsgående "remmar."
Mastfoten av ek har satts på plats över det längsgående "kölsvinet" av lärk.
Vrickhålet uppsågat i akterspegeln. Aktre sittbänken klar.
Tofter satts på plats. Masthål borrats upp i den förliga toftan.
Styrbords knä i aktern anpassas med hjälp av stämjärn
Dynor, som håller tofterna på plats är monterade. Doriesen urstädad, i princip klar akteröver.
Nu är doriesen träfärdig och det återstår bara att avsluta lackningen, dvs Ovatrol och bottenfärg.
Arne har gjort ett jättejobb med
Ovatrolbehandlingen. Och Olle har svarvat tollar.
Vi siktar på sjösättning på midsommardagen!
Klar för sjösättning
Champagnekorken!
Färjan lyfter
Vatten tränger in
Publiken
Tryggt hängande i linor för att täta
En stolt byggare ror Lärkan på premiärturen den 1 juli 2007.
Doriesen har fått namnet LÄRKAN, eftersom den är byggd av lärkträ. Det är Olle Lindstedt som givit namnförslaget
Christer och Laila vill TACKA
Arne - för hjälp med diverse handräckning, mothåll, proppning och lackning
Birgitta - för tålamodet med att ha det rörigt i sjöboden
- och båda för lånet av sjöboden!
Evert - för lånet av den gamla doriesen som varit mall
Olle O - för de fina svarvade tollepinnarna i ene
Tore B - för råd och tips om arbetet
Bengt & Ulla A - för tips om var bra åror att ro dories med kan köpas
- utan dessa personer och förutsättningar hade inte bygget kunnat förverkligas