Nybygge av en Dories

Uppdaterad 2007-07-03

För första gången sedan 1964 skall en båt byggas på Härön - en fullskalig Dories.

Båten byggs i Arne Kristenssons sjöbod av Christer Mattiasson. Förhoppningsvis finns ytterligare hjälpande händer.
Evert Olssons dories skall stå modell för bygget. Originalet är byggt av Hilmer i Änga strax före kriget, nämligen till Lennart Svenssons 17:årsdag 3:je februari 1940.

Projetet kommer att pågå under våren 2007 och vi kommer att kunna följa det i text och bild här på Häröns hemsida. Bilder och text fylls på efter hand.

Evalds doris hämtas av S:t Olof II

Evert Olssons doris skall stå modell för Arnes och Christers nybygget. Hämtas av färjan.


doris lyfts in i sjöboden

Doriesen lyfts in i Arne Kristenssons sjöbod.

Christer M tillverkar bockar

Christer tillverkar bockar för bygget och kanske grubblar över projektplanen?

Virket i borden

Bilden visar hur virket till borden, som blir tre stycken, såg ut när de anlänt till sjöboden.
De hade då legat på tork ett tag, sågats och hyvlats innan de fraktats till Härön

Ämnet till stäven 1

Ämnet till stäven 2

Biderna visar hur ämnet till stäven såg ut, innan den började sättas på plats.
Stäven byggs i ek och har bearbetats innan den forslades hem till ön

Arbetsplatsen

Bilden visar hur Christer har börjat göra iordning arbetsplatsen, genom att se till att bockar står i våg, riktplanka ligger helt i våg,
och på bilden håller han på att mäta så att stäven hamnar i våg på byggställningen.

Det är viktigt att utgångsläget blir rätt, så att han senare kan utgå från mätningar, och då veta att allt var i våg från start.

Christer arbetar med stämjärn

Christer arbetar med stämjärn för att få rätt djup och vinkel i stäven, på det ställe där borden skall sättas på plats

De två understa borden

De två understa borden, på styrbord resp babordssidan på plats mot stäven

Mallen midskepps

Mallen midskepps sätts på plats av Arne & Christer.

Mittborden fästs på plats med tvingar

Mittborden fästs på plats med tvingar

Understa bordet

Understa bordet fastsatt i stäven med skruv

Momentet med att fästa understa bordet på rätt sätt är det mest kritiska för hur formen på båten slutligen blir.
Vinkeln är mycket viktig att den blir rätt. Risk annars att båten inte får den form och det spring den skall ha.

Akterspegel

Nu har det gått några veckar till. Här en närbild på akterspegeln i ek. Akterspegeln kallas för "raagan" på Tjôrbu

Akterspegel

Närbild på hur akterspegeln limmats ihop för att bli riktigt stark

Limning av akterspegel

Doriesen växer fram. De två understa borden, även kallat för "gångarne" är på plats både i för och akter.

Borrhål för kopparnitar

Bilden visar hur borrhål görs för att kunna slå i kopparnitar i klinkers

Klinkers på insidan

Närbild på klinkers på insidan.

Klinkers på insidan

Sista plankorna sågade till rättvinkel, så att de kan sättas på plats som de översta borden

Klinkers på insidan

Översta bordet, "gången", på styrbords sida har blivit fastsatt i stäven

Klinkers på insidan

De översta "gångarna", borden, på plats både i stäven och emot akterspegeln. Mittersta och översta bordet har nitats ihop med kopparklinkers.

Klinkers på insidan

Närbild på fören

Klinkers på insidan

Närbild på aktern.

Doriesen vänd

Nu är det 1 april 2007 - Doriesen vänd

Styrbords rem passas vid fören.

Styrbords "rem" passas vid fören.
En 'rem' är en extra förstärkning som läggs längs med nedersta bordet för att förstärka, ge stadga och att spika fast bottenbrädorna i.

Tvingar

Tvingar håller remmen på plats.

Arne är mothåll

Arne är mothåll när Christer klinkar med kopparniten

Remmarna har hyvlats

"Remmarna" har nu hyvlats jämt ihop med understa borden / gångarna. (det är 9 april 2007)

Bottenbrädor

Bottenbrädorna sätts ifrån mitten, midskepps, och sedan akteröver resp. föröver.

Avståndet mellan bottenbrädorna

Avståndet mellan bottenbrädorna är en spikbredd för att träet skall kunna svälla när båten kommer i sjön.

Botten klar

Botten klar

Doriesen klar att vändas tillbaks

Doriesen klar att vändas tillbaks

Remmarna och bottenbrädorna på plats

Remmarna och bottenbrädorna på plats

Spanten längs aktern

Spanten längst akter och bottenstocken akterut är grovt sågade Spant och bottenstock byggs i ek

Fyra främre spanten

De fyra främre spanten är anpassade och fastskruvade

Räfsing

"Räfsing" - längsgående stöd för att lägga tofter på, kommit på plats. Tofter satts i.
Babords "essing" ( eller reling) har fästs på plats. "Essingen" består av tre böjlimmade längsgående "remmar."

Mastfoten

Mastfoten av ek har satts på plats över det längsgående "kölsvinet" av lärk.

Vrickhålet i akterspegeln

Vrickhålet uppsågat i akterspegeln. Aktre sittbänken klar.

Tofter på plats

Tofter satts på plats. Masthål borrats upp i den förliga toftan.

Styrbords knä

Styrbords knä i aktern anpassas med hjälp av stämjärn

Dynor

Dynor, som håller tofterna på plats är monterade. Doriesen urstädad, i princip klar akteröver.

Doriesen är klar 1

Nu är doriesen träfärdig och det återstår bara att avsluta lackningen, dvs Ovatrol och bottenfärg.

Arne har gjort ett jättejobb med Ovatrolbehandlingen. Och Olle har svarvat tollar.

Doriesen är klar 2

Doriesen i Arnes sjöbod

Vi siktar på sjösättning på midsommardagen!

Doriesen klar för sjösättning

Klar för sjösättning

Champagnekorken!

Champagnekorken!

Färjan lyfter

Färjan lyfter

 Vatten tränger in

Vatten tränger in

Publiken

Publiken

Tryggt hängande i linor för att täta

Tryggt hängande i linor för att täta

Christer ror Lärkan

En stolt byggare ror Lärkan på premiärturen den 1 juli 2007.

Doriesen har fått namnet LÄRKAN, eftersom den är byggd av lärkträ. Det är Olle Lindstedt som givit namnförslaget

Christer och Laila vill TACKA

Arne - för hjälp med diverse handräckning, mothåll, proppning och lackning

Birgitta - för tålamodet med att ha det rörigt i sjöboden

- och båda för lånet av sjöboden!

Evert - för lånet av den gamla doriesen som varit mall

Olle O - för de fina svarvade tollepinnarna i ene

Tore B - för råd och tips om arbetet

Bengt & Ulla A - för tips om var bra åror att ro dories med kan köpas

- utan dessa personer och förutsättningar hade inte bygget kunnat förverkligas